• Jak odżywiać się w czasie ciąży?

Jak odżywiać się w czasie ciąży?

2015-03-09 \\ Ciąża i poród \\

Ciąża jest szczególnym okresem w życiu każdej kobiety, w którym powinna zadbać nie tylko o swoją kondycję zdrowotną, ale i o zdrowie nienarodzonego dziecka. Duże znaczenie ma przy tym prowadzona dieta.

Dla dwojga, nie za dwoje

W zbiorowej świadomości społecznej panuje przekonanie, że kobieta ciężarna powinna jeść za dwie osoby. Niemniej takie podejście może doprowadzić do sytuacji, w której kobieta nadmiernie przytyje w czasie ciąży, a nie jest to korzystne ani dla niej, ani dla płodu. Właściwym podejściem jest prowadzenie zdrowej diety, odpowiednio zbilansowanej pod kątem nowych potrzeb przyszłej matki i jej nienarodzonego dziecka. Dlatego ciężarne powinny jeść dla dwojga, a nie za dwoje.


Co jeść a czego unikać?

Jednym z charakterystycznych objawów ciążowych są tzw. zachcianki żywieniowe. Legendą obrosły już prośby ciężarnych o śledzie z bitą śmietaną i czekoladę z ogórkami kiszonymi. Rzeczywiście, część kobiet oczekujących dziecko może mieć zachcianki i można je zaspokajać, choć wyłącznie w granicach rozsądku.

Spożywanie przez całe 9 miesięcy ciąży fast foodów na każdy posiłek, ton słodyczy czy słonych przekąsek spowoduje jedynie nabieranie dodatkowych kilogramów przez kobietę, a na pewno nie zagwarantuje zdrowego rozwoju dziecka w łonie matki.  

Najważniejsze jest, aby w ciąży odżywiać się zdrowo, a nie przyjmować wyłącznie puste kalorie. Należy jeść owoce i warzywa, najlepiej w jak najmniej przetworzonej formie. Lekarze zalecają spożywanie ryb, które są źródłem białka i cennych kwasów tłuszczowych. Dieta ciężarnej powinna być bogata w pełnoziarniste produkty, nabiał, jajka i chude mięso. Urozmaicona dieta złożona z pełnowartościowych produktów dobrej jakości dostarczy zarówno matce, jak i jej nienarodzonemu dziecku wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Kobiety w ciąży powinny dużo pić, zwłaszcza wody, naturalnych herbat owocowych, soków warzywnych i owocowych, eliminując mocną kawę i herbatę czy napoje gazowane.